Starkt år med framgångsrik börsnotering och stort förvärv

BOKSLUTSKOMMUNIKÉ, JANUARI – DECEMBER 2021

Väsentliga händelser under kvartalet

• Nettoomsättningen steg med 28,6 % till 1 031 (802) MSEK.
  • Rörelseresultatet steg med 247,1 % till 298 (86) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 28,9 % (10,7).
  • EBITA, justerad, ökade till 144 (90) MSEK. EBITA-marginalen, justerad, uppgick till 13,9 % (11,3).
  • Marknadsandelen ökade i Sverige till 25,6 % (25,4) och i Finland till 16,8 % (15,9).
  • Bolaget börsnoterades på Nasdaq First North Premier Growth Market den 14 december 2021. Tilldelningsoptionen nyttjades till fullo. I samband med noteringen restes 1 200 MSEK brutto vilket användes till att stärka kassan, betala av lån och finansiera utköp av minoriteter samt förvärv av Vicampo.de GmbH och Norwegian Beverage Group.

Väsentliga händelser under året

• Nettoomsättningen steg med 17,1 % till 3 331 (2 845) MSEK.
  • Rörelseresultatet steg med 85,4 % till 521 (281) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 54,0 % (9,9).
  • EBITA, justerad, ökade till 399 (292) MSEK. EBITA-marginal, justerad, uppgick till 12,0 % (10,3).
  • Marknadsandelen ökade i Sverige till 25,3 % (24,8) och i Finland till 15,9 % (14,5).
  • Vicampo.de GmbH förvärvades i augusti 2021. Med förvärvet blev Viva Wine Group en av de fem ledande e-handlarna för vin i Europa.
  • Beslut om optionsprogram till styrelse, ledning och utvalda seniora medarbetare.

Väsentliga händelser efter årets slut

• Styrelsen föreslår årsstämman en ordinarie utdelning om 1,50 SEK per aktie.

Emil Sallnäs, VD-kommentar:

Starkt år med framgångsrik börsnotering och stort förvärv

Händelserikt och framgångsrikt kvartal
Fjärde kvartalet och helåret 2021 blev väldigt händelserikt och framgångsrikt för oss. Tillväxten för koncernen nådde 28,6 procent i kvartalet och 17,1 procent för året, där den underliggande organiska tillväxten var positiv för helåret men negativ under kvartalet jämfört med föregående års pandemistärkta kvartal. Rörelseresultatet påverkades av stora engångsposter i samband med förvärv och noteringsförberedelser, men var stabil mätt som justerad EBITA på 13,9 (11,3) procent i kvartalet.

Stark utveckling i Sverige och Norden
Nettoomsättningen på den svenska marknaden låg i kvartalet på ungefär samma nivå som föregående år. Vi mötte höga jämförelsesiffror i kvartalet då försäljningen genom Systembolaget under 2020 och inledningen av 2021 var exceptionell till följd av coronapandemin. Vi behöll vår ledande position och ökade vår marknadsandel till 25,6 (25,4) procent i kvartalet. Under året kunde vi se en förskjutning i produktmix mot produkter i högre prisklasser och en ökad aktivitet bland våra restaurangkunder, en naturlig följd av att det svenska samhället successivt öppnade upp efter lång tid med pandemirelaterade restriktioner.

Vi ökade vår försäljning och stärkte positionen i Finland med en marknadsandel om 16,8 (15,9) procent i kvartalet. Ett styrkebevis då den totala finska monopolförsäljningen minskade som följd av tidigare alkoholskattehöjning och lättade pandemirestriktionerna i samhället. Segment Norden ökade sin nettoomsättning betydligt under kvartalet som följd av förvärvet av Norwegian Beverage Group, som gick från intressebolag till dotterbolag.

Förvärv ger förstärkt position inom e-handel för vin i Europa
I augusti 2021 gjorde vi vårt hittills största förvärv någonsin när vi köpte det tyska e-handelsbolaget Vicampo. Efter förvärvet av Vicampo har vi nu en fantastisk position att bli en av ledande och mest lönsamma aktörerna inom e-handel för vin i Europa. Synergier har identifierats och vi kommer under de kommande månaderna arbeta intensivt med att ytterligare förstärka den kostnadseffektiva e-handelsverksamheten.

Med Tyskland som bas kommer vi att utveckla vårt segment Viva eCom och har redan under fjärde kvartalet lanserat på flera nya marknader, däribland Italien, Tjeckien och Slovakien. Penetrationen inom e-handel för vin är fortfarande relativt låg i Europa och vi ser en stor potential att växa genom nya köpbeteenden som delvis har drivits fram av coronapandemin. Vi kommer samtidigt ha respekt för att jämförelsetalen kommer vara höga första halvåret 2022. Viva eCom växte i kvartalet från 52 MSEK till 237 MSEK, en ökning med 353 procent. Då har vi konsoliderat Vicampo från augusti 2021. Viva eCom är nu Viva Wine Groups näst största segment och det segment med störst tillväxtpotential på sikt.

Höjda ambitioner inom hållbarhet
Viva Wine Group har en mycket tydlig hållbarhetsagenda och i september 2021 antog vi en ny hållbarhetspolicy där vi höjer ribban ytterligare genom bland annat målsättning att vidareutveckla vår framtida klimatrapportering i enlighet med Task Force on Climate Related Financial Disclosures (TCFD).

Viva Wine Group blev ett börsbolag
14 december 2021 börsnoterades Viva Wine Group på Nasdaq First North Premier Growth Market, en viktig milstolpe i vår utvecklingsresa. Som del av förberedelserna inför börsnoteringen etablerade vi en tydlig struktur med ett sammanhållet och professionellt bolag. I samband med detta beslutade vi även om nya finansiella mål. En viktig del har också varit att hitta en bra incitamentsstruktur för våra entreprenörer, delägare och andra nyckelmedarbetare.

Avslutningsvis vill jag rikta ett stort tack till alla anställda för att ha levererat ett fantastiskt resultat med stärkta marknadsandelar trots en utmanande och svårförutsägbar pandemi. Tillsammans skapar vi den fantastiska verksamhet som är Viva Wine Group!

Vänligen se hela rapporten i bifogad pdf.

Offentliggörande och videokonferens
Viva Wine Groups bokslutskommuniké för 2021 offentliggörs den 24 februari 2022 kl 08:00. Samma dag kl 09:45-10:45 hålls en videokonferens med VD Emil Sallnäs och CFO Linn Gäfvert. Videokonferensen nås på följande Microsoft Teams länk Presentationen finns tillgänglig på www.vivagroup.se.

Viva Wine Group är Nordens ledande vinkoncern med en stark position på den europeiska e-handelsmarknaden för vin. Vi är en entreprenörsdriven företagsgrupp med huvudkontor i Stockholm och som utvecklats genom organisk tillväxt och strategiska förvärv. Viva Wine Group utvecklar, marknadsför och säljer både egna och andras varumärken och erbjuder prisvärda kvalitetsviner från hela världen till konsumenter i Norden, Tyskland, Schweiz, Österrike, Frankrike och Nederländerna. Hållbarhet är en av våra främsta drivkrafter och vi är ledande inom ekologiskt och etiskt certifierat vin. www.vivagroup.se