Q2 2024: Fortsatt god tillväxt och stärkt lönsamhet

April – Juni 2024

• Nettoomsättningen steg med 6,4 % till 1 114 (1 047) MSEK.
• EBITA, justerad, ökade till 107 (77) MSEK. Justerade EBITA-marginalen ökade till 9,6 % (7,4).
• Kassaflöde från den löpande verksamheten minskade till -6 (21) MSEK.
• Rörelseresultatet ökade till 81 (47) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 7,2 % (4,5).
• Marknadsandelen, mätt i volym, ökade på alla nordiska monopolmarknader, i Sverige till 29,1 % (26,0), i Finland till 20,4 % (18,7) och i Norge till 6,3 % (5,6).
• Vinst per aktie uppgick till 0,38 (0,46) SEK.

Januari – Juni 2024

• Nettoomsättningen steg med 4,6 % till 2 018 (1 930) MSEK.
• EBITA, justerad, ökade till 164 (145) MSEK. EBITA-marginalen, justerad, uppgick till 8,1 % (7,5).
• Kassaflöde från den löpande verksamheten minskade till 90 (105) MSEK.
• Rörelseresultatet ökade till 114 (84) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 5,6 % (4,4).
28,7 % (26,3), i Finland till 20,7 % (18,7) och i Norge till 6,5 % (5,8).
• Vinst per aktie uppgick till 0,82 (0,76) SEK.

Väsentliga händelser under kvartalet

• Utdelning på 1,55 kronor per aktie beslutades av årsstämman 23 maj och betalades ut 30 maj.

Emil Sallnäs, VD-kommentar:

STÄRKT LÖNSAMHET I NORDEN – ORGANISK TILLVÄXT I ECOM
Ett starkt andra kvartal där vi återigen uppnådde rekordhöga marknadsandelar i vårt nordiska segment. I Europa stabiliserades marknaden och eCom levererade en positiv organisk tillväxt. Samtidigt stärktes lönsamheten för hela gruppen.

FORTSATT TILLVÄXT OCH ÖKAD LÖNSAMHET
Viva Wine Group gjorde ett starkt andra kvartal 2024 med en till – växt på 6,4 procent. Vi fortsätter att ta marknadsandelar i Norden och ser nu tecken på en lättnad på våra europeiska e-handels – marknader. Samtidigt ökar vår lönsamhet och kvartalets justerade EBITA-marginal landade på 9,6 (7,4) procent.

REKORDHÖG NORDISK MARKNADSANDEL
I segment Norden ökade försäljningsvolymen med 5,1 procent under andra kvartalet. Vår marknadsandel, räknat i volym, landade på hela 22,9 (20,3) procent, vilket är vår högsta siffra hittills för de nordiska marknaderna. Marknaden generellt backade med 6,6 procent jämfört med samma kvartal 2023, vilket till stor del var en effekt av sämre väderförhållanden samt att påsken i år inföll under första kvartalet. Vår prestation i Norden är ett bevis på att vår konsumentcentrerade affärsmodell verkligen levererar. Den ger oss snabbhet till marknaden och gör att vi kan anpassa oss till förändrade konsumenttrender. Vi ser särskilt tydligt att vårt framgångsrika arbete med så kallade line-extensions, där vi lanserar nya viner inom redan etablerade varumärken gett gott resultat. Vi ser även att trenden mot de lägre prissegmenten fortsätter och flera nya bag-in-box-viner har sålt bra under kvartalet. Utöver vår fortsatt positiva underliggande försäljningstrend i Norden, gynnades även Viva Wine Groups försäljning i Sverige till följd av en cyberattack som drabbade logistikbolaget Skanlog och störde leveranserna för några av våra konkurrenter. I Finland trädde lagförslaget om att sälja vin med en alkoholhalt upp till 8 procent i dagligvaruhandeln i kraft i juni och vår lansering inom detta segment resulterade i en ökning i nettoomsättningen. Det är för tidigt att säga hur marknaden kommer att påverkas framöver, men vi ser med spänning fram emot hur satsningen fortsätter att tas emot av finska konsumenter.

GRADVIS FÖRBÄTTRAD MARGINAL I NORDEN
Lönsamheten för vår nordiska verksamhet förbättrades avsevärt under kvartalet och vi levererade en justerad EBITA-marginal på 9,8 (7,1) procent. Den stärkta marginalen förklaras av ökad försäljning i Norden men är också ett resultat av att våra löpande prisökningar nu har börjat väga upp de senaste kvartalens kostnadsökningar och valutakurseffekter, i kombination med god kostnadskontroll.

ECOM VISAR ORGANISK TILLVÄXT
Vi såg under kvartalet tecken på en stabilisering i den europeiska e-handelsmarknaden, även om konsumentsentimentet är kvar på låga nivåer. Vår organiska tillväxt inom eCom uppgick till 0,1 (-9,7) procent, en avsevärd förbättring jämfört med motsvarande kvartal 2023. Förbättringen är i linje med vad som händer på marknaden i stort, men har även påverkats positivt av vårt strategiska arbete med att optimera våra kunderbjudanden och stärka organisationen. Under kvartalet har vi fokuserat på att utveckla de 11 marknaderna där vi redan finns närvarande. Vi fortsätter även med våra strategiska initiativ för kostnadseffektivisering och för att ytterligare förstärka kunderbjudande och kundbehållning.

VI FÖRSTÄRKER HÅLLBARHETSORGANISATIONEN
Vårt arbete med CSRD-implementeringen fortskrider enligt plan. Under våren har vi arbetat för att stärka vårt hållbarhetsteam både på gruppnivå och i bolagen, ett arbete som kommer att fortsätta under hösten. En stor del av vårt hållbarhetsarbete görs i våra operativa bolag, som har det primära ansvaret för värdekedjan och kontakten med våra producenter.

LÅNGSIKTIGT ARBETE GER RESULTAT
Viva Wine Group har levererat ett starkt kvartal, både i Norden och på den europeiska e-handelsmarknaden, med lyckade produktlanseringar, förbättrad lönsamhet och organisk tillväxt. Vi fortsätter att anpassa oss till en turbulent omvärld samtidigt som vi ser vissa lättnader i omvärldsfaktorer. Kostnadsökningar som har dämpats och den europeiska e-handelsmarknaden som ser ut att ha börjat stabiliseras. Vi har därmed fortsatta förväntningar om en bättre marknadstillväxt i Europa under 2024, även om vi inte utesluter risken för tillfälliga bakslag. Vi är finansiellt väl positionerade för ytterligare förvärv och arbetet med att hitta lönsamma och högkvalitativa bolag som passar in i vår verksamhet fortsätter. Viva Wine Groups framgångsfaktor är att vi fortsätter vara konsekventa i vår strategi. Vi har en etablerad och agil affärsmodell och vi driver ett långsiktigt arbete för att optimera verksamheten – vilket vi ser ger goda resultat. Tillsammans har vi gjort ett starkt andra kvartal och det ser ut som att vi är på väg tillbaka till ett stabilare läge efter en lång period av makroekonomisk motvind. Jag känner mig därför förhoppningsfull inför resten av 2024.

Stockholm, augusti 2024

Vänligen se hela rapporten i bifogad pdf.

Offentliggörande och presentation
Viva Wine Groups delårsrapport för Q2 2024 offentliggörs den 28 augusti 2024 kl. 08.00. Samma dag kl. 11.00 hålls en videokonferens med VD Emil Sallnäs och CFO Linn Gäfvert. Videokonferensen nås på följande länk: https://financialhearings.com/event/48951. Presentationen görs även tillgänglig på https://investors.vivagroup.se/.

Linn Gäfvert, CFO
Email: linn.gafvert@vivagroup.se