Q3 2023: Ytterligare ett kvartal med ökade marknadsandelar i Norden – stärkt marginal i Viva eCom

Juli – September 2023

• Nettoomsättningen ökade med 5,6 % till 952 (902) MSEK. Den organiska tillväxten uppgick till 4,5 % (-4,9).
  • EBITA, justerad, minskade till 77 (87) MSEK. EBITA-marginalen, justerad, uppgick till 8,1 % (9,6). Förändringen förklaras huvudsakligen av negativa valutaeffekter.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten minskade till 14 (68) MSEK.
  • Rörelseresultatet minskade till 45 (116) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 4,8 % (12,8). Stor del av skillnaden kan härledas till positiva engångseffekter från försäljning av lagerfastighet i Q3 2022.
  • Marknadsandelen ökade i Sverige till 26,3 % (25,3) i Finland till 19,2 % (15,9) och i Norge till 5,8 % (5,0).
  • Vinst per aktie uppgick till 0,43 (0,96) SEK.

Januari – September 2023

• Nettoomsättningen ökade med 4,0 % till 2 882 (2 772) MSEK. Den organiska tillväxten uppgick till 2,9 % (-5,0).
  • EBITA, justerad, minskade till 222 (278) MSEK. EBITA-marginalen, justerad, uppgick till 7,7 % (10,0). Förändringen förklaras huvudsakligen av negativa valutaeffekter.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten minskade till 120 (221) MSEK.
  • Rörelseresultatet minskade till 130 (249) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 4,5 % (9,0).
  • Marknadsandelen ökade i Sverige till 26,3 % (25,4) i Finland till 18,9 % (16,1) och i Norge till 5,8 % (5,2).
  • Vinst per aktie för perioden uppgick till 1,19 (2,34) SEK.

Väsentliga händelser under kvartalet

• Viva eCom började leverera från sitt nya centraliserade e-handelslager utanför Mainz, Tyskland.
  • Viva Wine Group AB utsåg ABG Sundal Collier (ABGSC) som likviditetsgarant för företagets aktier som är noterade på Nasdaq Stockholm.

Emil Sallnäs, VD-kommentar:

FORTSATT STARK TILLVÄXT I NORDEN OCH VÄL POSITIONERADE FÖR EXPANSION I EUROPA
Vår plattform för europeisk e-handel är nu konsoliderad efter att det nya lagret i Tyskland har tagits i drift. Vi är därmed väl positionerade för fortsatt expansion i Europa. Samtidigt fortsätter vi öka marknadsandelarna på alla våra nordiska marknader.

FÖRSÄLJNINGSÖKNING TROTS SVAG MARKNAD
Under tredje kvartalet ökade vi försäljningen på samtliga marknader, trots utmanande marknadsförutsättningar och fortsatt svagt konsumentsentiment. I Norden har vi fortsatt starkt momentum med höga volymökningar. Totalt ökade nettoomsättningen med 5,6 procent i kvartalet.

Den justerade EBITA-marginalen uppgick till 8,1 procent, en försvagning mot föregående år. Vårt hårda arbete att balansera valutaeffekter med strikt kostnadskontroll och avvägda prisjusteringar, har i ljuset av en starkt ofördelaktig växelkurs resulterat i en tillfredställande marginal.

STARK VOLYMTILLVÄXT I NORDEN
Vi fortsätter vår starka tillväxt på de nordiska marknaderna. Återigen bevisar vi att vår affärsmodell fungerar. Vi vet vad kunderna vill ha och är snabba till marknaden.
I Finland och Norge nådde volymtillväxten återigen rekordnivåer vilket är resultatet av en långsiktig satsning för att stärka sortimentet inom vita viner, roséviner och mousserande. I Finland ökade vår sålda volym med hela 16,9 procent medan marknaden backade med 2,9 procent. Även Norge presterade över förväntan, med en volymökning på 15,8 procent i en marknad som minskade med 1,1 procent.

STÄRKT MARGINAL I ECOM
Viva eCom levererade en stabil nettoomsättning i kvartalet och stärkte den justerade EBITA-marginalen något till 10,3 procent. Vi ser tecken på att marknaden har bottnat och vår bedömning är att vi framöver kommer att se en ljusning i vår e-handelsaffär.

SYNERGIER SOM FÖRENKLAR FORTSATT EXPANSION
I Viva eCom har vi lagt sista byggstenen i vårt synergiarbete. Vårt nya centraliserade nav för e-handelslogistik har under kvartalet tagits i drift. Det togs i drift enligt tidplan och i god tid inför det viktiga fjärde kvartalet med både ”black week” och julhandel. Det nya lagret ger oss även ett kapacitetstillskott inför vår planerade tillväxt i Europa. Under kvartalet har vi etablerat vårt e-handelskoncept Weinfürst på två nya marknader, Rumänien och Schweiz, och planerar för ytterligare marknadsexpansion framöver.

Vår nya e-handelshub ger oss inte bara goda förutsättningar att växa organiskt utan ger även en plattform för att snabbt kunna få utväxling på potentiella framtida förvärv. Utöver sökandet efter större förvärvskandidater ser vi även potential i tilläggsförvärv som kan komplettera vår europeiska verksamhet. Under kvartalet har vi framgångsrikt refinansierat vår skuld samt lagt till en revolverande kreditfacilitet som ytterligare stärker vår förvärvskapacitet.

FOKUS PÅ TILLVÄXT I ÖSTEUROPA
Efter Högsta domstolens beslut i juli där distanshandel till Sverige från andra europeiska länder bekräftades laglig, har vi analyserat vad detta innebär för Viva. Vi har som del i detta utvärderat potentialen i relation till andra europeiska e-handelsmarknader, inte minst i östra Europa. Vi fortsätter givetvis bevaka den svenska e-handelsmarknaden men fokuserar i dagsläget på fortsatt e-handelsexpansion i Östeuropa. Samtidigt välkomnar vi att Systembolaget stärker sitt e-handelserbjudande till svenska konsumenter, vilket är viktigt för vår svenska affär.

FRAMSTEG INOM HÅLLBARHET
Under kvartalet fortsatte utrullningen av vår koncerngemensamma hållbarhetsplattform i hela vårt nordiska affärssegment. Som del av denna utrullning och förberedelser inför kommande EU direktiv kring hållbarhetsrapportering, implementeras en uppgraderad mjukvarulösning för effektiv insamling av klimatdata. Med detta stärker vi våra rutiner för att mäta och följa upp klimatpåverkan från verksamhet och vårt leverantörsled ytterligare.

EN ROBUST AFFÄRSMODELL
Vi lever i en utmanande tid där stora händelser påverkar världsekonomin. Det känner vi alla av, både som konsumenter och företag. Inflation och stigande räntor urholkar köpkraft och efterfrågan och växelkursen slår hårt mot valutaexponerade bolag som Viva Wine Group.

Det är lätt att lyckas i medvind. Att leverera i motvind är svårare. Därför är jag otroligt stolt att vi kan visa en god tillväxt och ta marknadsandelar i dagens marknadsklimat. Vi har en fantastisk organisation med förmågan att snabbt anpassa vårt erbjudande till nya förutsättningar och förändrad efterfrågan – en affärsmodell som levererar även i tuffare tider.

Stockholm, november 2023

Vänligen se hela rapporten i bifogad pdf.

Offentliggörande och presentation
Viva Wine Groups delårsrapport för tredje kvartalet 2023 offentliggörs den 22 november 2023 kl 08:00. Samma dag kl 11:00 hålls en websänd telekonferens med VD Emil Sallnäs och CFO Linn Gäfvert. Telekonferensen och presentationen nås på: https://financialhearings.com/event/45873. Presentationen kommer också göras tillgänglig på https://investors.vivagroup.se/sv/rapporter-presentationer/

Certified Adviser
FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Premier Growth Market.

Linn Gäfvert, CFO
Email: linn.gafvert@vivagroup.se